tag:blogger.com,1999:blog-7414274634789348071.post8265472392764852068..comments2022-04-01T03:08:10.144+02:00Comments on Mitt lärarliv: Flipp och grej - Quick-fix eller grädde på moset?Åsa Söderströmhttp://www.blogger.com/profile/03609504566118716603noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7414274634789348071.post-46752785381192508272016-04-03T20:48:58.146+02:002016-04-03T20:48:58.146+02:00Tack för din kommentar! Ja, jag har noga följt En ...Tack för din kommentar! Ja, jag har noga följt En läsande klass och även försökt tillämpa de reciproka strategierna i högstadiet och gymnasiet. Några tidigare inlägg handlar om det.Åsa Söderströmhttps://www.blogger.com/profile/03609504566118716603noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7414274634789348071.post-60933674248193737972016-04-03T16:57:56.205+02:002016-04-03T16:57:56.205+02:00Hej Åsa. Det är första gången som jag är inne och ...Hej Åsa. Det är första gången som jag är inne och läser på din blogg och det är intressanta tankar som du delar med dig av. Håller till stor del med dig i din analys av att svensk skola behöver mer genomgripande reformer. Har läst Guy Claxtons What´s the point of School, och rekommenderar den varmt, då han tar upp det som jag tycker saknas i skolan av i dag. Jag är inte riktigt säker på om jag håller med dig vad gäller The big 5, som du beskriver som ett relativt ytligt metodgrepp. Den största missuppfattningen, enligt mig, är att lärare tror att detta är en genväg till förmågorna, som direkt kan appliceras i ett klassrum. Behållningen som jag ser vad gäller TB5 är att det är sätt att läsa Lgr 11 på som ger ett tolklingsmönster för den undervisande läraren. Jag är inte säker på om eleven behöver veta vilken förmåga de arbetar med, jag tror att de undervisande lärarna i en klass kan använda synsättet för att göra elevernas lärande mer synligt och att det gemensamma språket utvecklas. Har du tittat närmare på En läsande klass?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/12117057755168784340noreply@blogger.com