fredag 18 december 2015

Formativt arbete med litterära analysverktyg i Svenska 3



I våras skrev jag inlägget  BFL, strategi 4: kollaborativt lärande med Vägen av Cormac McCarthy. Jag avslutade det så här:
ett tag kändes det som om de inte riktigt förstod hur de skulle göra, och därför inte kom igång, men nu är alla på banan, och det är en fröjd att se hur bra det blir. Även om jag låter eleverna lämna in i Vklass i höst, kommer jag absolut att arbeta med läsloggar på detta sätt, i Google-dokument eller på annat sätt.
Och nu är det dags igen. Jag har med min nya grupp i Svenska 3 upprepat upplägget med interaktiva läsloggar, och i år betonat ännu starkare hur det gemensamma arbetet med läsloggar, kamratrespons och lärarrespons utgör lärogrunden för att sedan sätta ihop en sammanhängande romananalys. Jag har gått så långt att jag har uppmanat eleverna att kopiera sina läsloggar och sedan klistar in dem i sina analyser som ett grundmaterial att utgå ifrån. 

Först "satte" vi begreppen genom att läsa och analysera novellen Höljen av Gyrdir Eliasson, som finns i Svenska impulser 3. I år har arbetet med Vägen varit ganska extensivt och vi har arbetat med språkhistoria parallellt, just för att hinna fånga upp alla i läsningen. Eleverna har delats in i team i vår lärplattform Vklass, där de har skrivit och kommenterat läsloggar, och där jag har haft möjlighet att ge konstruktiv respons genom egna kommentarer. Sedan har vi sett filmen Hungerspelen och haft seminarier om boken för att öka förståelsen ytterligare och få ett större djup i analyserna. 

Nu börjar analysdokumenten droppa in. Den första inlämningen vållade mig en del bryderi, men den sambedömde jag tillsammans med ett antal kollegor. Jag kan tydligt se spår av respons, genomgångar och seminarier i elevernas sätt att reda ut begrepp som konflikt och karaktärisering.

Utmaningen jag ser nu är att utveckla kamratresponsen, så att den blir ett ännu mer kraftfullt verktyg för lärande. Säkert kan jag få värdefulla tips av kollegor om hur jag går vidare med det?

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera