onsdag 10 januari 2018

Kims citat och Manskollen

Vi är klara med Onanisterna av Patrik Lundberg. Nåja, alla är väl inte helt klara, men vi har i alla fall haft den sista lektionen vikt åt arbetet med boken. Alla är överens om att denna roman är något helt annat än den förra. Somliga föredrar den för dess lättsamma språk och humor, medan andra tycker att den är rörig och inte lika lätt att få grepp om. Vi har inte arbetat lika intensivt och gemensamt med Lundbergs roman, och det märks att eleverna förstår berättelsen lika bra när de inte får möjlighet att diskutera den systematiskt i grupp som de gjorde med den första romanen, När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. Jag har heller inte läst högt ur den. Arbetet med Onanisterna har istället bestått av fyra läsloggar och två valbara slutuppgifter. Eleverna har fått lika mycket lästid på lektionerna som tidigare, och de har utnyttjat rikliga tillfällen att spontant diskutera romanen såväl med mig som med varandra i samband med läsning och skrivuppgifter. Min tanke med att inte arbeta lika intensivt med alla fyra romaner är dels att det tar mycket tid, dels att eleverna behöver variation. Så här ser uppgifterna ut:




De flesta har skrivit ganska korta svar på frågorna i sina läsloggar, men några har tagit chansen att bre ut sig ordentligt. En ganska betydande del av klassen drar sig för att ta talutrymme i klassrummet. Istället lägger de tid och kraft på att i varje uppgift skriva detaljerat och utförligt. Denna vecka har eleverna - de som har läst ut boken på avsatt tid och slutfört sina läsloggar - arbetat med sina slutuppgifter, vilka jag fick tips och inspiration till av generösa kollegor här på nätet. Till min glädje har några valt slutuppgiften Manskollen, och gjort en riktigt fin tolkning av huvudkaraktärens utveckling. Parallellt med skrivarbetet igår och idag har jag suttit en stor del av lektionstiden utanför salen i enskilda samtal med varje elev om resultaten hittills och hur de ligger till i kursen. En av de mest engagerade skribenterna har tidigare sagt att han inte planerar att fortsätta med högskoleförberedande kurser i tvåan, och jag sa till honom: Förstår du nu när du ser dina resultat, varför jag vill att du ska fortsätta med svenska? - Jag har tänkt, och jag ska nog det i alla fall, svarade han. Wow!

På tisdag ska vi gå till biblioteket och låna Jag,En av David Levithan.


 Här är övriga inlägg om mitt "bokbad på bygg".
 När hundarna kommer av Jessica Schiefauer  - även introduktion, filmen John Hron och utvärdering

 Jag, En  av David Levithan
 Saknad av Karin Alvtegen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar