fredag 9 mars 2018

Är det lättare att vara man?

En av mina elever i år 1 på bygg- och anläggningsprogrammet har skrivit en ganska dyster krönika kring hur det är att vara man. Det är intressant att ta del av hur en tonåring kan tänka kring detta ämne, och skribenten har samtyckt till att jag publicerar texten här utan signatur.





Jag har många gånger hört att män har ett lättare liv än kvinnor. Det är en väldigt komplicerad fråga vem som egentligen har det lättare livet.

Jag tror att alla är i den perfekta positionen för att se alla nackdelar med av vara det man nu är. Till exempel: Jag är hyfsat lång. Om jag är i en affär och tar ned något från översta hyllan då tänker jag ju inte direkt ”Wow! Att vara lång är helt fantastiskt”. Det jag antagligen tänker på istället är att få komma hem och sova. Jag uppskattar alltså inte fördelarna med att vara lång, till skillnad från när jag slår i huvudet i en dörrkarm för femte gången. Då ser jag verkligen de nackdelar längden innebär. Män är alltså i den perfekta positionen för att se alla nackdelar med att vara män och kvinnor är också i den perfekta positionen för att se alla nackdelar med att vara kvinna. Men sanningen är att ingen av oss vet hur det egentligen är på andra sidan staketet.

Så vilket kön har då det lättare livet? I alla sätt som går att räkna misslyckanden på är män mycket bättre på att vara misslyckade än kvinnor. Om du kollar i fängelser, fulla av män, och boende för hemlösa, fulla av män. Män har dessutom mycket högre risk för att begå självmord. Det är något att tänka på att om män har det så enkelt borde kvinnor vara världsmästare i självmord. Men det är de inte. Däremot gör kvinnor mer självmordsförsök. “In the US, of the 38,000 people who took their own lives in 2010, 79% were male.” understryker Daniel och Jason Freeman i sin artikel Why are men more likely than women to take their own lives? , men  trots det påpekar Kat Lay att  ”One woman in 14 has attempted suicide compared with one in 25 men” i sin artikel More women than men attempt suicide.

Vad kan man då dra för slutsats? Det finns en hel del olika slutsatser man kan dra. De flesta är något kränkande mot kvinnor. Några exempel på det är: De flesta kvinnor tänker egentligen inte begå självmord. Det är bara ett rop på hjälp och därför tar de en mild överdos på en plats där de helt säkert kommer att hittas, eller så är kvinnor bara värdelösa på att begå självmord. Men är det verkligen något att vara stolt över? Att vi män är överlägsna på att lyckas med självmord? Det visar att livet inte är så lätt som det sägs att det ska vara.

Män är födda till att misslyckas. Det är hela poängen med oss. Män är väldigt utbytbara. Hur gör man då så att det fungerar? Man har två kön, gör ett av dem väldigt troligt att överleva genom att vara mer obenägna till risker, samtidigt som de andra är väldigt riskbenägna och man låter dem slåss med varandra och vara tävlingsinriktade för att få reda på vilka av dem som har de bästa generna och sedan avla från dem. Då har den allra största delen av dem misslyckats.

Reproduktion är det biologiska måttet på att lyckas. Kvinnor förlorar förmågan att kunna reproducera sig med åldern, medan män har två chanser att reproducera  sig, en när de är unga och vilda och en när de är äldre och har mer pengar, men kvinnor har generellt lättare att reproducera sig i yngre ålder.

Biologiskt så har män det inte lättare, utan bara annorlunda. Det finns en extremt löjlig teori att världen är styrd av män för män. Men nej, det är den absolut inte. De flesta beslut som påverkar andra tas av kvinnor. Hela min barndom var jag tvingad att lyda mina kvinnliga lärare. Hushåll världen runt styrs av kvinnor så de vardagliga besluten så styrs till den största delen av världen av kvinnor, för familjer. Teorin om att världen är styrd av män har ändå lite kött på låren eftersom de flesta som är allra högst upp i samhället, presidenter, monarker och chefer är män men delen om att de skulle styra den för andra män är helt absurd. De styr världen för att gynna sig själva. Vad är meningen med att vara kraftfull ifall man inte tjänar någonting på det? När man är i kontroll så vill man skicka ner de andra männen i gruvorna och ta riskerna, medan man själv får äran.

Att vara man har sina för- och nackdelar, De flesta i toppen av samhället är män men även de flesta på botten. Det är väldigt komplicerat, du måste försöka förstå hur det är på andra sidan staketet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar