fredag 6 juni 2014

Mental uppladdning med hjälp av matriser

Nu är jag så informerad jag kan bli om min nya tjänst: två byggettor, en industrietta, en tvåa och en trea. Dessutom ett par timmars individuellt lässtöd på introduktionsprogrammet, där mina nyvunna kunskaper om läsförståelseundervisning kommer väl till pass. 

Jag har träffat min rektor, ett par svenskkollegor och fått tillgång till material, så nu är det dags att börja fundera på hur jag vill påbörja mina svenskkurser. Först och främst har jag skrivit mig in i kunskapskraven genom att utforma elevprotokoll för Svenska1, Svenska2 och Svenska3. Det blev mitt dagsverke under denna nationaldag!

Med skriva mig in menar jag att jag lär mig kraven ordentligt, när jag delar upp dem och skriver dem i matrisen. När jag väl är bekant med dem, går det lättare att utgå från dem när jag skriver planeringar för nya arbetsområden. Det lärde jag mig vid implementeringen av den nya läroplanen. Jag skapade och reviderade massor av matriser redan utifrån remissförslaget, och därför lärde jag mig kunskapskraven långt tidigare än många andra.

Elevprotokoll har jag haft tidigare också för mina elever i svenska och spanska. Detta är ett formulär för dokumentation av elevens kunskapsutveckling som de flesta lärare använder i någon form. Det är helt enkelt ett papper med en betygsmatris där jag med blyerts ringar in, kommenterar, suddar och ändrar i takt med att eleven uppnår olika kunskapskrav. På så sätt är jag alltid uppdaterad om elevens nivå och vad som behöver förbättras. Det är också ett bra underlag för samtal med eleven. Det blir ännu viktigare att vara noggrann i fortsättningen, eftersom gymnasieeleverna ska få sitt slutbetyg från kursen redan efter ett år. Det känns därför skönt att vara lite van vid verktyget.

Naturligtvis finns det risker med att dokumentera allt på samma ställe, så jag måste anteckna på fler ställen och även samla elevarbeten, men det är väl värt besväret. När det väl är dags att sätta betyg, går det ganska fort och smidigt, eftersom jag är väl förberedd.

På Facebook har jag sett ett inlägg, där en lärare frågade efter andra och nyare digitala sätt att dokumentera varje elevs kunskapsutveckling. Vad jag minns kom inget svar om något bra och säkert sätt att göra samma sak på datorn, så än så länge får jag väl fortsätta med mina papper.

Nästa steg blir att skissa på upplägg till de första veckornas arbete. Jag har fått fina tips i fb-gruppen Svensklärarna. I ettan blir det - som jag tänker nu - intervjureportage för att lära känna varandra och få en snabbuppfattning om skriftlig förmåga. Sedan fortsätter vi försiktigt med lite retorik i smågrupper. Även tvåor och treor ska få arbeta tidigt med retorik och argumentation. Det gäller att ta vara på valåret.Tack för alla tips och råd!

1 kommentar:

  1. Nu vet jag hur jag gör: jag skapar kalkylblad i Excel för varje elev som jag sparar på två ställen, absolut inte på nätet! Det fungerar hur bra som helst att infoga kommentarer i varje ruta genom att högerklicka. Konstigt att jag inte testat tidigare. Tack igen, Fredrik Larsson!

    SvaraRadera