- Vad har varit bra?
- Vad har varit mindre bra?
Ungefär hälften av eleverna skriver att de uppskattar boksamtalen. Här är några motiveringar:
- vi fick fram en bättre helhet i boken
- man tvingades tänka till extra mycket om det man hade läst
- man fick höra vad andra tyckte och tänkte
Lika många nämner högläsningen:
- den hjälpte mig att komma igång och läsa själv
- skönt att slippa läsa allt själv
- jag gillar när du läser högt
Boken får också gott betyg av eleverna. De upplever den som trovärdig och spännande, men ganska många irriteras av parallellhandlingen i början, vilket inte förvånar mig så mycket, eftersom vi tvingades reda ut den en hel del i samtalen. I ögrigt handlar enstaka kritiska kommentarer om att de skriftliga bokfrågorna var svåra och att jag "spoilade"(!) med min högläsning.
Nu är vi igång med roman två: Onanisterna av Patrik Lundberg, och den är verkligen annorlunda på många sätt. De inledande kapitlen bjuder på färgstarka karaktärer och ett mustigt (pinsamt?) språk. För att variera kommer vi att arbeta på ett annat sätt med den, vilket jag återkommer till i ett senare inlägg. Några intressanta iakttagelser jag har gjort så här långt är att boken läses utan problem, att de första muntliga synpunkterna är skeptiska, och de skriftliga omdömena är mycket mer positiva.
Här är övriga inlägg om mitt "bokbad på bygg".
När hundarna kommer av Jessica Schiefauer - även introduktion och filmen John Hron
Onanisterna av Patrik Lundberg
Jag, En av David Levithan
Saknad av Karin Alvtegen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar