Exempel 1
Tala: C
Skriva: E/C Läs, referera och kommentera en artikel
Referatteknik: E/C
Litteratur: C
Språk: C
Exempel 2Somliga elever hade en mycket jämn profil och fick därför stor valfrihet. Valfrihet tar tid, eftersom det är lätt att välja fel och tvingas börja om. Många valde att läsa och skriva om en novell. En elev valde att lyssna på Nils Holgerssons underbara resa som ljudbok, och det tog väldigt lång tid. När jag efter ett par veckor fick tillbaka alla kursprovsuppsatser från lärarnas sambedömning, blev räddningsplankan för några elever att få bearbeta sin egen text. När jag undervisade i högstadiet fick jag beskedet att så var tillåtet att göra, men många gymnasielärare tvivlade på det, varför jag ställde frågan igen till Skolverket på Twitter, och sent omsider kom svaret, som syns här intill. Bearbetningen handlade huvudsakligen om disposition och källhänvisning. Eleverna fick bland annat dela in sina texter i tydlig inledning, referat och avslutning samt infoga minst en fullständig källhänvisning i sitt referat.
Tala: ej hjälpmedel Håll ett tal med en powerpoint
Skriva: E
Referatteknik: E
Litteratur: E
Språk: E
Treorna har jag firat av med kalas och avskedstal, och tvåorna fick tårtresterna som uppmuntran under sitt grupparbete kring litterärt uppväxttema, som de ska redovisa på måndag. Det blir terminens sista lektion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar