söndag 27 mars 2016

Roliga lektioner och roliga prov!

Nu har alla ettor gjort sina skrivprov i argumenterande text, både krönikan Min förebild och debattartikeln. Bortsett från att instruktionen till debattartikeln var för ambitiös för den erbjudna provtiden och fick bantas litet, fungerade upplägget, och jag har nu fått bra underlag för att bedöma och dokumentera kunskaper i skriftlig framställning och textbearbetning. Varje elev har åstadkommit minst en godkänd text på prov eller genom komplettering, som de ska hålla sitt tal utifrån efter påsklovet. Det gröna breder ut sig i elevernas kunskapsmatriser för hela kursen Svenska 1. So far so good.

Jag hade också nio utvecklingssamtal förra veckan. Det är något jag verkligen gillar, även om det är intensivt med många på en gång. Efter avklarad agenda föll det mig in att säga lite skämtsamt: 
- Nu har vi utvärderat dig. Dags att utvärdera mig. 
- Du är en bra mentor och du har roliga lektioner. Vi får nästan alltid uppgifter som vi hinner göra klara på samma lektion.
- Mycket prov. Tycker du det är kul?
- Det är ju roliga prov! Idag, till exempel, fick vi skriva en debattartikel...!

Detta hade jag GLÖMT BORT natten till påskafton, när jag skrev av mig min ångest över andra, mindre roliga ordväxlingar. Jag måste lära mig att se HELA BILDEN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar