lördag 26 augusti 2017

Årets läsprojekt är igång





 

I slutet av förra läsåret blev jag mycket trött, så jag tog en liten bloggpaus. Nu är det nytt läsår, jag är hyfsat utvilad, har en ny arbetsplats och en ny sal i bygghuset (ej ännu helt färdigutrustad), och har svenska i en byggetta, som jag också är mentor för. Redan tredje skoldagen drog jag igång mitt lilla läsprojekt med att vi lånade När hundarna kommer av Jesssica Schiefauer i skolbiblioteket, och jag läste de första sidorna högt för eleverna. Därefter fick de diskutera i smågrupper om de kände igen något, vad de gillade och inte gillade i texten och presentationen av karaktärerna Isak, Anton, Ester, Veronika och Ruben. Trots att eleverna är helt nya för varandra, flöt pratet på hyggligt. De gillade och tyckte de kände igen sig i språket, dialogen och miljöbeskrivningen. Däremot var de inte så förtjusta i parallellhandlingen, så jag får nog stödja dem litet med att greppa den.

Min största farhåga var att några av eleverna skulle ha arbetat med boken i högstadiet, men lyckligtvis var den ny för samtliga. Jag vet att just När hundarna kommer används både i högstadiet och i gymnasiet. De övriga titlarna är jag inte lika orolig för: Onanisterna av Patrik Lundberg, Jag, En av David Levithan och Saknad av Karin Alvtegen. Jag har tagit del av tips från både det utvidgade kollegiet i sociala medier och på min arbetsplats, och försökt hitta engagerande romaner med en bredd av teman. Arbetssättet är helt spikat ännu, men jag har idéer om boksamtal, reflektioner, referat och jämförande analyser. Huvudsyftet är att ge eleverna en chans att verkligen komma in i några berättelser genom att läsa och jämföra dem både enskilt och gemensamt. Jag har en tanke och förhoppning om att detta lilla bokbad ska räcka för att ge en säkerhet och rutin i hur man kan läsa aktivt och läsa tillsammans. Det blir också en kunskapsresa för mig att arbeta så intensivt med några romaner i en och samma grupp.


Fortsättning följer.

 Här är övriga inlägg om mitt "bokbad på bygg".
 När hundarna kommer av Jessica Schiefauer  - även filmen John Hron och utvärdering
 Onanisterna av Patrik Lundberg
 Jag, En  av David Levithan
 Saknad av Karin Alvtegen

2 kommentarer:

  1. Jag, En läser vi i nian på min skola; kolla set med eleverna innan ni drar igång. Det är, hur som helst, en så himla bra bok!

    SvaraRadera