tisdag 28 oktober 2014

Om att använda mallar, facit, exempel och annat "fusk"

Jag behövde träna referatteknik med treorna, så jag skrev några små övningar utifrån tre intressanta debattartiklar i Dagens Nyheter. Min förhoppning var att ett för många tungt och trist ämne skulle bli lite roligare att arbeta med om texternas innehåll var tillräckligt engagerande. Jag var lite rädd att eleverna inte skulle passa på att debattera, men det gick fint, och gjorde nog övningarna lite roligare, hoppas jag. Vi diskuterade - och nyanserade - tiggeri, Mellanöstern och främlingsfientlighet. 

Tyvärr upplevde en del av eleverna att texterna var lite svåra, men de uppskattade ändå att få arbeta med "vuxentexter". Det primära syftet var ju inte att djupläsa texterna, utan att fiska fram och vidarebefordra specifik information. Emellertid upptäckte jag att referat och citat var lite rostiga kunskaper för dem (och nytt för mig att förklara), så jag satte ihop lösningsförslag till mina egna övningar, och se, det blev minsann uppskattat! Kan ni se framför er en grupp 18-åringar framför en smartboard, som försöker balansera sin laptop med ena handen och skriva av med den andra? 1800-talspedagogik med modern teknologi!

Jag arbetar alltmer med mallar, exempel och demonstrationer i min undervisning. Jag kommer ihåg hur jag kämpade med matten när jag gick i skolan. Vad hade jag gjort utan facit? Troligen fastnat med läxan efter fem minuter. Mina elever arbetar på olika sätt med denna typ av verktyg. Det är ett förtroende jag ger dem, och de förvaltar ALLTID detta förtroende väl. Den som behöver, skriver av en källhänvisning, men försöker nästa gång själv. En annan elev kollar och jämför efter att ha skrivit själv. Någon elev visar mig att de har gjort uppgiften bättre än jag. Hurra, vad kul!

Jag har lagt upp filerna i Facebookgruppen Svensklärarna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar