torsdag 30 oktober 2014

Film om läsförståelseundervisning i Svenska 3

Det tekniska motståndet gav till slut vika, och jag blev helt enkelt tvungen. Etern exploderar av trevliga instruktionsfilmer till elever om läsförståelsestrategier. Korta och enkla. Med eller utan musik. Vad som missas är modelleringen, den viktiga tänka-högt-demonstrationen! Läsförståelseundervisning får inte bli ett recept. Det är viktigare att du har eleverna med dig än att du använder verktyg si eller så.

Dessutom är ju just verktygen viktiga, tror jag, särskilt när man ska introduceras i arbetssättet. Därför satte jag ihop en powerpoint-presentation, som jag sedan BESTÄMDE MIG för att göra en film av. Det kan ju inte vara så svårt, eller hur? Jo, det var det, innan jag hittade rätt program, ett headset med fungerande mikrofon längst in i skåpet bakom min peruk(!) och lyckades aktivera mikrofonen (eller vad jag nu gjorde) i datorn. Pust! Det blev en film till slut, inte så proffsig, men förhoppningsvis lär jag mig med tiden. Här är resultatet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar