Vid
1900-talets början fanns det både hopp och farhågor om vad det nya seklet
skulle föra med sig. Teknikens och vetenskapens möjligheter verkade
obegränsade. Tack vare elektriciteten kunde plötsligt hela gator lysas upp, och
ett sådant underverk som rinnande vatten inne i husen innebar att man nu
äntligen slapp det hårda arbetet med att bära in vatten. De första flygplanen
utvecklades, persontåg och bilar började kunna färdas i alllt högre
hastigheter, och nya uppfinningar som telefon, film och radio revolutionerade
kommunikationen. Även synen på människan förändrades genom intresset för det
mänskliga psyket. Det var en tid präglad av stark optimism och framtidstro, men
också av starka och samhällskritiska skildringar från första världskriget som bröt
ut 1914. Den litterära epoken som inleddes vid denna tid kallar vi för modernismen, och jag menar att det var den
bästa tiden att leva i.
Modernisterna
ville förändra, men de byggde också vidare på den realistiska traditionen. En
av många unga soldater som skickades till västfronten var tysken Erich Paul Remark,
senare Erich Maria Remarque (1898-1970). Nitton år gammal anlände han till
slagfältet sommaren 1917, där han fick bevittna hur den ena efter den andra av
hans kamrater dödades, innan han själv till slut skadades svårt av
granatsplitter. Sina upplevelser vid fronten skildrade Erich Maria Remarque
efter kriget i romanen På västfronten
intet nytt. Boken räknas idag till en av världshistoriens starkaste
pacifistiska verk.
Elden har upphört. Jag vänder mig om och vinkar på de andra. De klättrar
upp och river av sig gasmaskerna. Vi lyfter upp den sårade. En håller i hans
spjälkade arm. Så snubblar vi hastigt därifrån.
Kyrkogården är ett enda fält av
spillror. Kistor och lik ligger strödda överallt. De har blivit dödade ännu en
gång; men var och en av dem som har slitits sönder har räddat en av oss.
(Ur På västfronten intet nytt, Erich Maria Remarque, 1929)
Poesin
fann också nya vägar. En av våra främsta svenska poeter, Karin Boye, skrev
naket och nära om stark kärlek och längtan. Hon var mjuk och skarp på samma
gång, och expert på att beskriva det motsägelsefulla i kärleken. Som många
andra modernister ville hon utforska människans inre:
Jag hoppas du inte alls har det bra.
Jag hoppas du ligger vaken som jag
och känner dig lustigt glad och rörd
och yr och ängslig och mycket störd.
(Ur Från en stygg flicka, Härdarna, Karin Boye,1927)
Det var inte bara lätt att leva under
modernismen. 1900-talet var ett blodigt sekel. Men litteraturen var rik och
omväxlande, och vi trodde fortfarande på framtiden. Vi visste inte om
klimathotet, och vi trodde fortfarande att det mesta gick att fixa med ny
teknik.
En av mina absoluta favoritnoveller, Att döda ett
barn, är också ett typiskt modernistiskt verk. Den är stark, känslig och
realistisk på samma gång, och ett bra exempel på modernismens expressionistiska
gren. Alla sinnen får sitt i detta dramatiska ögonblick strax före katastrofen:
Det är ingen ond man. Han är glad
och lycklig, och innan han stiger in i bilen står han ett ögonblick framför
kylaren som gnistrar i solen och njuter av glansen och doften av bensin och
hägg. Det faller ingen skugga över bilen och den blanka kofångaren har inga
bucklor och inte heller är den röd av blod.
(Ur Att döda ett barn av Stig Dagerman, 1948)
Det har egentligen aldrig blivit
bättre. Vi fick bra berättelser som kombinerade både romantikens känsla och
fantasi med realismens samhällskritik och psykologi. Modernismen hade allt. Ge
den en chans, och du kommer inte att bli besviken!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar