lördag 23 februari 2019

Noveller - ett arbetsområde i år 9

Nu har jag genomfört ett arbetsområde om noveller i alla fyra klasser i nian. Det liknade rätt mycket vad jag gjorde förra gången jag hade nior i svenska under läsåret 2012/2013, men elevhäftet är utökat med t ex länkar till Läxhjälp om uppbyggnad och Plugga svenska om gestaltande beskrivning. Jag har också kompletterat med en presentation. Det hela är verkligen inte så märkvärdigt, men jag är nöjd med resultatet hittills.


Först tittade och lyssnade vi på Stig Dagermans novell Att döda ett barn med Stellan Skarsgård som uppläsare. Bilden i filmen är suddig, men det är bara bra, eftersom jag vill att eleverna ska fokusera på orden. Efter några skriftliga läsförståelsefrågor, gick jag igenom novellkurvan och sedan fick eleverna analysera uppbyggnaden i Att döda ett barn.
Därefter tog jag fram ett tjugotal ganska korta noveller av olika svårighetsgrad. Jag hade lagt de lättaste i blå mappar, medelsvåra i gröna mappar och de svåraste i röda mappar. Efter ett tag justerade jag den indelningen i samråd med eleverna. De fick läsa så många noveller de hann med under några lektioner och analysera deras uppbyggnad utifrån de fyra stegen i bilden ovan. Sen gick jag igenom slutuppgiften att skriva en egen novell och vi såg vi på en tipsfilm från UR om att skriva novell och den här bilden från filmen fick ligga kvar när det var dags för eleverna att planera sin egen novell på papper:


De behövde en eller två lektioner till sin tankekarta, innan de påbörjade sin skrivprocesss i Google Drive. I början av de följande lektionerna, visade jag två filmer till, vilka båda tillförde något nytt:

Den sista ger en hel story som exempel och det finns en del 2 också, vilket gav avgörande inspiration för en och annan elev.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar