tisdag 11 mars 2014

Ett fat korngrynsgröt och läsförståelsestrategier

Idag läste jag ännu ett utdrag ur Utvandrarna med två av mina fyra klasser i åttan. Först gjorde vi tillsammans en resumé om vad som hänt tidigare i berättelsen. Sedan försökte vi förutspå vad avsnittet "Ett fat korngrynsgröt" skulle handla om, som utspelade sig under nödvintern i början av år 1849. Utifrån bilder, titel och förhistoria drog eleverna kloka slutsatser om att det nog handlade om matbrist och att människorna såg trötta ut. Sedan började vi läsa. Vi växlade mellan högläsning och textfrågor som utgick från de fyra strategierna förutspå, fråga, utreda och sammanfatta, där vi ju redan var klara med att förutspå. Eleverna hade ganska lätt att hitta rätt i handlingen, när de hade hjälpts åt med att identifiera huvudpersoner och orsakssamband. Vi lade ganska mycket tid på att utreda vad som var dialekt och vad som var ålderdomligt. Vi hamnade i en lång utvikning om svält nu och då, och om hur våra magar fungerar!


 Igår lyckades vi knyta ihop påsen och komma fram till varför denna text är viktig (på olika plan) och vad den har att säga oss idag. Trevliga lektioner. Åh vad jag älskar att arbeta med texter på detta sätt! Idag gjorde jag om samma sak med de andra två klasserna, men nu började jag bli hes och trött av att ständigt förklara nya ord och reda ut snårigheter, och vi hann inte alls knyta ihop någon påse, för vi var tvungna att låna ut tid till prao-information i början av lektionerna. Imorgon ger vi ytterligare en skjuts åt läsförståelsen genom att se hela avsnittet på film, även de som inte hunnit läsa klart, lyssna på två sånger ur Kristina från Duvemåla och skriva Karl Oskars eller Kristinas dagbok om händelserna. Mobergs ålderdomliga ordförråd tänjer på gränserna för vad jag kan besjäla. Vi läser max fyra, fem meningar, "översätter" tillsammans och går så vidare. Jag blir trött och eleverna blir trötta, och ibland tvivlar jag på vad jag jag håller på med. När vi hann hela vägen "i mål" igår, kändes det mycket lättare, för vi kunde lämna de ansträngande språkligheterna bakom oss och istället prata mer avslappnat om övergripande innebörd och syfte i texten. Sedan avslutades lektionen i en känsla av klarhet och upplösning. Det gäller nu att hitta någorlunda rätt i de grupper som fått mindre tid, så att de också får en bra utgångspunkt för sin dagboksskrivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar