1. Förankring i kursplanernas syften
Eleverna ska få möjlighet
att utveckla
Sv/Sva:
·
sin förmåga att formulera sig och
kommunicera i tal och skrift,
·
sin förmåga att läsa och analysera
skönlitteratur och andra texter för olika syften,
·
sin förmåga att anpassa språket
efter olika syften, mottagare och sammanhang,
·
sin förmåga att välja och använda
språkliga strategier,
·
sin förmåga att urskilja språkliga
strukturer och följa språkliga normer och
·
sitt språk, den egna identiteten
och sin förståelse för omvärlden genom mötet med olika typer av texter,
scenkonst och annat estetiskt berättande.
Historia:
·
sin förmåga att använda en
historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,
händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
·
sin förmåga att kritiskt granska,
tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
·
sin förmåga att reflektera över sin
egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika
perspektiv och
·
sin förmåga att använda historiska
begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
2. Förkunskaper och elevinflytande
Vi föreställer oss att eleverna har ganska små förkunskaper om den
historiska perioden som romanen Utvandrarna ev Vilhelm Moberg utspelar sig i.
Dock förutsätter vi efter vårt tidigare arbetsområde ”Jag i världen” att
eleverna har en viss förkunskap kring migration till eller från Sverige. De
kommer att ha stor möjlighet att påverka utformningen av dagbokstexterna, de
löpande diskussionerna och reflektionerna kring innehållet samt det avslutande
momentet som behandlar Mobergs författarskap.
3. Innehåll
Sv/Sva: •
Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att
urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och
sammanhang,
•
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras
typiska uppbyggnad och språkliga drag (Eleverna kommer att skriva
dagbokstexter ur två av Utvandrarnas huvudkaraktärers perspektiv, Karl Oskars
eller Kristinas),
•
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden
och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och
identitets-och livsfrågor. (romanen respektive filmen Utvandrarna och musikalen
Kristina från Duvemåla),
•
Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms-och vuxenboksförfattare från
Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och
kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
Historia: •
Migration inom och mellan länder.
•
Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia
speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
•
Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar
deras villkor och värderingar.
4. Konkretisering av mål
Genom att identifiera sig
med bokens karaktärer skriver eleverna in sig i historien och får en djupare
förståelse för den. Samtidigt vill vi att de ska utveckla sin egen identitet
genom att väga de historiska levnadsvillkoren och migrationen mot sina egna levnadsvillkor
och upplevelser av migration.
5. Övergripande mål ur läroplanens allmänna del
Eleven kan använda det
svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Läraren ska organisera
och genomföra arbetet så att eleven får möjligheter till ämnesfördjupning,
överblick och sammanhang. Skolans mål är att varje elev tar ett personligt
ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö samt successivt utövar ett allt
större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan.
6. Arbetssätt
Själva berättelsen
Utvandrarna behandlas ur tre perspektiv.
1.
Belysande
och dramatiska delar ur berättelsen läses högt och tyst, individuellt och
gemensamt. Luckor i berättelsen fylls ut genom att läraren ”läsberättar” ur
romanen.
2.
Sånger
ur musikalen Kristina från Duvemåla.
3.
Delar
ur Troells filmatisering.
Vi arbetar parallellt med
en storylinemodell där vi gör nedslag vid olika tidpunkter i berättelsen och eleverna
skriver Karl-Oskars eller Kristinas dagbok.
Avslutningsvis arbetar vi
med hem- och expertgruppsinlärning av Mobergs författarskap och hans historiska
förebild till Karl-Oskar, Andrew Petersson.
Förslag till arbetsgång för Utvandrarna
Vecka
|
Lektion
|
Ge läxa:
|
Berätta om Utvandrarna av Vilhelm Moberg
Titta på Mobergväggen. Vad ser vi?
Läs Kung
i stenriket, kap 2, s 19-22, om hur Karl-Oskar och Kristina träffades
Lyssna till Duvemåla hage och Min lust till dig.
|
Gör dagboken personlig, lite ”gammal”.
Dagbok 1: 1844 efter
bröllopet
|
|
Berätta om Ljuders socken och om bondelivet.
Läsberätta Kung i stenriket, kap 2, s 22-31, om barn,
skulder, missväxt och Amerikatankarna år 1845-1848.
Berätta om religionens roll.
Läs Karl
Oskar och Kristina, kap 1, Branden, i häftet.
|
Textfrågor
Dagbok 2: 1848 efter
branden
|
|
Läs Om
en veteåker och ett fat korngrynsgröt, kap 6,
i häftet och se på filmen
om hur Anna dör och om Amerikabeslutet.
Lyssna till Missväxt först och Kom
till mig alla sist.
|
Textfrågor
Dagbok
3: 1849 efter Annas död
|
|
Berätta om Robert, husagan och drängsystemet.
Läs högt om örfilen i Med måttlig husaga, kap 1, s 100-103 eller se på
filmen (direkt efter branden).
Se på filmen om nattvarden.
Lyssna till Ut mot ett hav och Nej.
Berätta om avfärden och skeppet Charlotta. Visa gärna avsnitt ur filmen om
tiden ombord.
Lyssna till Löss.
|
Skriv packlista till
Amerika-kistan
Dagbok 4: 1850 ombord
på skeppet
|
|
Läs högt En bonde bockar för sista gången, kap 1, s 191-194.
Titta på kartan över USA i häftet.
Se slutet av filmen från New York till Ki-Chi-Saga
Gruppindelning och textindelning till hem- och
expertgrupper.
|
Expertgrupps-läxor om
Moberg och Peterson
|
|
Förbered redovisning i expertgrupper
Redovisa i hemgrupper
Utvärdera individuellt efter gruppdiskussion
|
Kommentar: När eleverna
kommit in i arbetet med dagboken, började flera pojkar skriva om känslor för
första gången. Dagboken får inte komma bort, eftersom den utgör det viktigaste
bedömningsunder-laget. Andraspråkseleverna behöver mycket hjälp med att förstå
texterna ur Utvandrarna. Vissa grupper älskar sångerna, medan andra tycker att
de är fjantiga. Anpassa! Filmen finns med text på biblioteket, och fungerar om
den visas i korta avsnitt. Vi köpte den. Texterna om Mobergs författarskap hämtade vi i Magasinet och om Peterson på Andrew Peterson-sällskapets hemsida.
Frågor till texterna
1. Innan du börjar läsa: Förutspå innehållet
Titta på rubriken och
bilderna. Vad tror du att texten handlar om?
2. Medan du läser: Ställ frågor
Vem handlar texten om?
Var och vilket år ungefär
utspelar den sig?
Vad händer?
Varför händer det?
3. Medan du läser: Red ut oklarheter
Vilka ålderdomliga
(gammaldags) uttryck hittar du? Vad betyder de?
Vilka dialektuttryck hittar
du? Vad betyder de?
4. Efter att du har läst klart: Sammanfatta
Vad är det viktiga i den
här texten?
Varför får du läsa just
den här texten, tror du?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar