torsdag 22 januari 2015

Operation arbetsro

Disciplin är inte kul i sig, och i min lärargärning har oordningen ofta kommit smygande ganska omärkligt för att till sist föranleda en ordentlig uppryckning. Min informella ledarstil har sina nackdelar, och detta är en av dem. Nu tycker jag att det skulle kännas skönt att lista åtgärderna hittills, för listor är ett bra sätt att strukturera.

Beting

Tala om vad som ska hinnas med idag, så att den som har gjort ett bra jobb får chansen att ta lite längre rast. Det funkar inte jämt, men är effektivt och uppskattat som variation. 

Ge hålltider för delmoment

Det går ganska bra att fokusera på en uppgift om jag skriver upp på tavlan hur länge vi ska hålla på med den, och när vi ska börja med annat, t ex tyst läsning av egen roman 20 minuter, och därefter analysarbete med gemensam novell.

Intervall

Om eleverna får ta paus ibland med lite småprat, skämt och en eller annan anekdot, blir det lättare att fokusera helt en stund igen. Bäst är att ta en mikropaus efter 20 minuter. En vänlig och lugn atmosfär är ju också viktig för koncentrationen.

Tänk själv först

Gå inte igenom allt i detalj i förväg. Det är mer intressant med en genomgång om just det som många har fastnat på, t ex den dramaturgiska kurvan med anslag, presentation, fördjupning, konfliktupptrappning, klimax och avtoning. Mer intressant betyder att fler lyssnar, deltar i samtalet och förstår.

Bestämda platser

Detta trodde jag inte att gymnasieelever skulle acceptera, men det gör de. Viktigast är (tydligen) att få veta att även andra klasser tvingas underordna sig placering. Ett effektivt sätt att flytta fokus till studier från annat. Ett enkelt sätt att skapa fasta ramar och undanröja osäkerhet kring att välja och bli vald.

En prydlig sal skapar lugn och fokus

Det är värt lite tid att ställa i ordning, inte bara efter lektionen, utan också före den. Jag rättar till gardiner, slänger skräp och ordnar möblerna.

Dessa åtgärder kombinerar jag nu och njuter av deras verkan. Ändå blir jag lite överraskad av två elever som dröjer sig kvar efter att vi har plockat i ordning i salen.

Elev 1: Jag gillar dig, Åsa. Verkligen. Det är säkert.
Elev 2 till elev 1: Du tog orden ifrån mig!

4 kommentarer:

  1. Intressant av ta del av! Jag och många av mina kollegor placerar också våra elever på gymnasiet och de accepterar och till och med tycker det är ganska skönt, som du skriver. De slipper oroa sig valet och det blir bra arbetsklimat och de vänjer sig vid att arbeta med olika personer. /Åsa Edenfeldt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag får ta med mig det mesta av mina arbetssätt från högstadiet, visar det sig. Det gäller exempelvis också cirkelmodellen, läsförståelseundervisning och elevsocialt arbete.

      Radera
  2. Log lite för mig själv, kände igen det där med smygande oordning som man först inte märker följt av uppryckning :) Det där med placering av elever lät intressant, är ni flera som gör så på er skola alltså?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi tycker att det har blivit alldeles för pratigt på teorilektionerna i våra fyra byggettor. En mattelärare började. Sen kom det önskemål på utvecklingssamtal, och nu när jag testade i veckan var resultatet och gensvaret så positivt (det fanns lite negativa reaktioner också) att jag bestämt mig för att fortsätta, åtminstone arbetet kräver att alla samsas i samma rum. Jag har provat på andra program också, och hoppas att fler kollegor följer efter när de ser behovet.

      Radera