Psykologens tips gynnar alla elever
De rekommendationer som vi lärare får i samband med att en elev är färdigutredd för koncentrationsproblem, är ofta sådana anpassningar som de flesta elever drar nytta av. Därför har jag gjort en sammanställning med generella råd, som passar väl in i det utvecklingsområde jag just nu arbetar med när jag läser Ledarskap i klassrummet av Christer Stensmo. De flesta råden känner vi igen, men det är ändå värdefullt, tycker jag, att se dem samlade, både som påminnelse och som bekräftelse på vad vi redan gör.
Uthållighet - Dela
upp mer omfattande uppgifter och prov i mindre delar och ge
eleverna kortare och stimulerande uppgifter.
Motivation - Sätt
upp tydliga mål och ta tillvara elevernas egna mål i processen. De ska vara enkla, specifika och som går att mäta. Anpassa utifrån elevernas
förutsättningar.
Organisation - Ge
eleverna ett tydligt schema och tydliga
instruktioner, gärna i form av checklista, för att hjälpa dem med
planeringen. Stöd
dem genom att lägga upp en studieplan vid mer omfattande moment som uppsatser och
prov.
Arbetsminne - Om
eleverna har svårt att komma ihåg att ta med sig böcker, kan det vara bra att
ha dubbla uppsättningar. Ge
eleverna tillgång till uppgifter och schema via Internet och påminn
extra inför viktiga prov och inlämningsuppgifter. Låt
eleverna använda pedagogiska hjälpmedel, t ex mobiltelefon, scheman, timer
och dator. Vid
längre instruktioner och uppgifter, som består av många delmoment, är det
viktigt med tydliga skriftliga instruktioner, eftersom det kan vara svårt för
eleverna att hålla allt i huvudet.
Koncentration - Komplettera
muntliga instruktioner med skriftligt material och kontrollera
att eleverna har uppfattat instruktionerna korrekt, exempelvis genom att be dem
sammanfatta uppgiften muntligt. Upprepa instruktionen vid behov. Anpassa
om möjligt klassrumsmiljön till en lugnare miljö där det inte finns så mycket störningar i
omgivningen, t ex genom mindre grupper eller möjlighet att gå undan. Ge vid
behov längre tid för att genomföra prov och andra koncentrationskrävande
moment.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar