en snygg bild med denna behändiga lilla lista på engelska. Jag översatte den och började trixa med en Canvaposter, men tröttnade, så här är en vanlig text.
1. Grant Wiggins: Återkoppling är inte verktyg,
beröm eller utvärdering. Återkoppling är information om hur vi lyckas i vår
strävan att nå ett mål.
2. Dylan William: Om elever vet att klassrummet är
en trygg plats att göra misstag på, är det mer troligt att de använder återkopplingen i sitt lärande.
3. Cris Tovani: Den återkoppling som elever ger
till lärare kan vara mer kraftfull än den som lärare ger till elever.
4. Peter Johnston: När vi ger ett betyg som en del
av återkoppling, läser elever rutinmässigt inte längre än till betyget.
5. Jan Chappuis: Effektiv återkoppling ges under
lärandet, medan det ännu finns tid att agera i enlighet med den.
6. John Hattie: Den mesta återkopplingen eleverna
får i klassrummet kommer från andra elever – och mycket av den återkopplingen
är felaktig.
7. Susan Brockhart: Elever behöver veta målet för
sitt lärande – vilken specifik förmåga de förväntas tillägna sig – annars är ”återkopplingen”
bara någon som säger till dem vad de ska göra.
Källa: The collective wisdom
of authors published in the September 2012 issue of Educational Leadership:
“Feedback for Learning.” (Volume
70, Issue 1).
Intressanta perspektiv och ståndpunkter vilket och ger begreppet viss komplexitet.
SvaraRaderaJa, det duger som en liten sammanfattning i alla fall.
Radera